11 Aralık 2010 Cumartesi

OTOBİYOGRAFİ YORUMLAMA

OTOBİYOGRAFİ YORUMLAMA
1. Uzunluğu: Öğrencilere otobiyografinin yazılması için yeterli ve eşit süre verildiğinde eğer bir öğrenci diğerlerinden daha uzun yazmış ise, bu durum kendini anlatmaya istekli olduğunu gösterebilir. Ancak her zaman uzun yazılar doğruyu yansıtmayabilir. Bir rehberlik saati en uygun zamandır. Çünkü öğrenci yazdıklarını sansür etmeye fırsat bulamayacağından daha büyük olasılıkla gerçeği anlatmış olacaktır.
2. Yazının Düzeni: Konuya bağlı otobiyografilerde bir konuda diğerlerinden daha fazla bilgi verilen alan kişinin üzerinde konuşmak, düşüncelerini paylaşmak istediğini gösterebileceği gibi kişinin başkalarına rahatça açılabileceği, kendisini rahatsız etmeyen ve saklama gereği duymadığı bir alan da olabilir. Bu nedenle üzerinde durulmayan ya da uzun uzun anlatılan özellikleri ve olayları dikkatle incelemekte yarar vardır.
3. Yazının Genel Havası: Anlatılan mesaj olumlu mu, olumsuz mu? Öfke, nefret, karamsarlık yansıtılıyor mu? İnsanlardan söz ederken seçtiği sözcükler neler? Durumundan hoşnut mu?
4. Anlatım Düzeyi: Eğer öğrenci yalnızca olgulardan söz ediyor, duygularını açıklamıyorsa bu durum ya onun kendini anlatmaya ihtiyaç duymadığını ya da güvenemediği için açılamadığını gösterebilir.
5. Yazıdaki Eksiklikler: Öğrenci ailesinden söz ederken anne-babası hakkında hiç bir şey yazmamışsa, örneğin anne-babasının ayrı yaşadığı bilindiği halde hiç değinmemişse, bu gibi durumların onu rahatsız ettiği düşünülebilir. Buna benzer durumlar da üzerinde önemle durulacak konulardır.
6. Yazının Tutarlığı: Öğrencinin yazdıklarında çelişkiler görülüyorsa bunların çoğu zaman bilinçdışı olduğu unutulmamalıdır. Bu çelişkiler çoğu kez bir çatışmanın yansımasıdır. Örneğin; yazının bir yerinde annesini sevdiğini yazmış, diğer bir yerinde de annesinin kardeşlerine gösterdiği yakınlıktan yakınmış ve kardeşlerini kıskanmadığını yazmışsa onun bir çatışma içersinde olduğunu düşünebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

2020-2021 REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA PROGRAMI

               2020-2021 yılında hazırlanması gereken rehberlik çerçeve programı genel yerel ve özel yerel hedefler doğrultusunda planlanmas...